AKT PIERWSZY

Scena pierwsza.
Osoby: Pani Pernelle, Elmira, Marianna, Kleant, Damis, Doryna, Flipota.


Pani Pernelle wychodzi z domu swego syna oburzona zachowaniem pozosta造ch os鏏, policzkuj帷 przy tym s逝膨c, kt鏎a rzekomo si oci庵a豉. Stwierdza, 瞠 wszyscy j lekcewa膨 i nie pozwalaj帷 doj嗆 nikomu do s這wa, zarzuca zebranym negatywne podej軼ie do Tartuffe’a. Zarzuty kierowane pod adresem, w jej oczach pobo積ego cz這wieka, odbiera jak skierowane przeciw niej samej.

Scena druga.
Osoby: Kleant, Doryna.


Rodzina uda豉 si odprowadzi pani Pernelle. W pomieszczeniu pozosta tylko Kleant i Doryna, kt鏎zy rozmawiaj o zachowaniu Tartuffe’a. Uwa瘸j, i ten omota starsz pani i Orgona, kt鏎y nie widzi poza nim 鈍iata, zaniedbuj帷 tym samym sprawy rodzinne. Pan domu we wszystkim liczy si ze zdaniem ob逝dnika, przez co ten ma nieograniczon w豉dz nad domem i domownikami.


Scena trzecia.
Osoby: Elmira, Marianna, Damis, Kleant, Doryna.


Elmira wspomina o wyrzutach i pretensjach czynionych przez pani Pernelle. Zauwa篡wszy, 瞠 nadchodzi jej m捫, postanawia zaczeka na niego u siebie.

Scena czwarta.
Osoby: Kleant, Damis, Doryna.


Damis prosi Kleanta, aby ten w czasie rozmowy z Orgonem poruszy temat ma鹵e雟twa Marianny z Walerym. Jest to dla niego wa積e z tego wzgl璠u, i sam chcia豚y o瞠ni si z siostr Walerego. Aby unikn望 spotkania z ojcem, wybiega.

Scena pi徠a.
Osoby: Orgon, Kleant, Doryna.


Kleant usi逝je rozpocz望 rozmow z Orgonem, jednak ten wykazuje wi瘯sze zainteresowanie tym, co dzia這 si w domu w czasie jego dwudniowej nieobecno軼i. Doryna zaczyna opowiada mu o z造m samopoczuciu pani, kt鏎a skar篡豉 si w tym czasie na b鏊 g這wy, brak apetytu, gor帷zk oraz inne dolegliwo軼i. Jednak Orgon zlekcewa篡 te informacje i zacz掖 wypytywa Doryn o Tartuffe’a. Dowiedziawszy si, i ten sp璠zi czas zdrowo i przyjemnie, mia dobre samopoczucie i apetyt, podsumowa to stwierdzeniem „Biedaczek”. Za Doryna stwierdzi豉:
„Teraz biegn do pani: niech si biedna dowie,
Z jak pan troskliwo軼i pyta o jej zdrowie.”


Scena sz鏀ta.

strona:   - 1 -  - 2 -  - 3 -  - 4 -  - 5 -  - 6 -  - 7 -  - 8 - 
  Dowiedz si wi璚ej
1  Charakterystyka Tartuffe’a – 安i皻oszka
2  Komedia jako gatunek literacki
3  安i皻oszek - plan wydarze



Komentarze
artyku / utw鏎: 安i皻oszek - streszczenie


  • Nie czytam lektur i 鄉ia mi sie chce z nad皻ych kujon闚 (pewnie pasztety, kt鏎ych nikt nie chce tkn望) kt鏎zy wypisuj tutaj takie g逝poty, 瞠 jak kto nie czyta lektur to nie jest Polakiem i tak dalej. 畝這sne ^^
    Nieczytamlektur ()

  • Jak ja uwielbiam ksi捫ki i streszczenia kt鏎e zaczynaj si w 鈔odku akcji i pocz徠ku trzeba si domy郵a jeszcze nauczycielka z polskiego jest taka dzika
    ja nie mog (flesu24 {at} gmail.com)

  • Ludzie, po co Wy si k堯cicie! Jestem humanistka, kocham czyta ksi捫ki - "Lalk" np. przeczytalam dwa razy, a przeczytam po raz trzeci, gdy niedlugo b璠ziemy omawia, "Potop" co najmniej 10 razy, bo kocham Sienkiewicza itd. A np. "安i皻oszka" przeczytalam, a nie pami皻am tre軼i zbytnio, wi璚 streszczenie po prostu od鈍ie瘸 mi pami耩, a wra瞠nia z lektury zostaj mimo to. Te nie lubi streszcze, uwa瘸m, 瞠 s g陰by, kt鏎e czytaj tylko streszczenie i co takie powinno by tropione i surowo zakazywane ;D. Ale czasem streszczenia spelniaja pozytywn funkcj.
    mix ()

  • Streszczenie jest ok. Przyda si. Przy okazji mia貫m niez造 ubaw czytaj帷 komentarze na tej stronie, kiedy ka盥y pr鏏uje by m康rzejszy, rozpisuj帷 si przy tym nie wiem po jak choler. ;)
    TenLepszy (niedotyczy.gmail.com)

  • Bardzo pomocne streszczenie. Polecam przeczytanie nawet po wczesniejszym zapoznaniu sie z calkowita trescia ksiazki. W skali od 1 do 5 daje 6 . ; ]
    Pawe ()

  • {at} Zdziwiona. Sk康 mo瞠sz wiedzie, 瞠 to streszczenie jest dobre skoro napisa豉:jutro sprawdzian a ja zapomnia豉m o lekturze. Mo瞠 Ci si tylko tak wydawa. :P Pozdro
    Filip (RasMuha {at} interia.pl)

  • Ludzie ale macie problemy! Fakt, cyberprzestrze dominuje 鈍iatem z dnia na dzie coraz bardziej, ale nie znac si i k逝cic komentuj帷 streszczenie lektury?!?!? Niech sie ka盥y sob zajmie to b璠zie dobrze.... A streszczenie 鈍ietne i bardzo przydatne, jutro sprawdzian a ja zapomnia豉m o lekturze.... W takich sytuacjach streszczenia s w豉郾ie niezast徙ione
    Zdziwiona ()

  • Panie o nazwie "..." sugeruj 瞠by nie podwa瘸 "g喚bi" lektur szkolnych poniewa napisali je i wpisali do kanonu z pewno軼i ludzie m康rzej進 od ciebie,a m闚i帷 瞠 ich nie czytasz tylko si o鄉ieszasz.
    ;) (...)

  • Kolega chcia si pochwali, a da bardzo niem康ry komentarz. Studiuj polonistyk i 鄉iem twierdzi, 瞠 nie da si poznawa literatury bez jej czytania. Te wszystkie Twoje regu趾i, biografie i cytaty nic nie znacz bez tekstu, do kt鏎ego mo瞠sz si odwo豉. To jak czyta kamastur bez ilustracji i nigdy nie uprawia seksu. Wszystkie lektury s p造tkie i nu膨ce? Owszem, pewnie niekt鏎e s, i to nawet wiele. Ale napewno nie wszystkie, 鈍iat nie jest czarno-bia造. Po za tym sk康 mo瞠sz wiedzie, jakie s naprawd, skoro po przeczytaniu kilku stron je od這篡貫 (je郵i je, oczywi軼ie, przeczyta貫). Mo瞠 Ty jeste zbyt p造tki, by zanurzy si, jak to sam napisa貫, w ich g喚bi. Nie ma co si dziwi, skoro opierasz si tylko na "regu趾ach". Nazywasz osoby komentuj帷e nad Tob "m康ralami", a p騧niej znowu twierdzisz, 瞠 s "g逝pkami". Rozdwojenie ja幡i? Wyzywasz ich, 瞠 je郵i czytaj literatur i co to wnosi w ich 篡cie, s g逝pi. Nie widz 瘸dnego racjonalnego uzasadnienia tego zdania, kto by w sumie takie znalaz? Osoby, kt鏎e nie czyta造 literatury s dla mnie analfabetami. Warto co w 篡ciu wiedzie i zna, a nie tylko i嗆 na 豉twizn- jak 瞠 mnie Bo瞠 stworzy.. Jestem przekonana, 瞠 to Ty niewiele wiesz i z tej g喚bokiej niewiedzy wynika krytyka innych os鏏. Pozdrawiam.
    Em. ()



Dodaj komentarz (komentarz mo瞠 pojawi si w serwisie z op騧nieniem)


Imi:
E-mail:
Tytu:
Komentarz:
 





Tagi: